Metoda sprzątania, która faktycznie działa.

Guru sprzątania Marie Kondo jest na ustach wszystkich i nie bez powodu. Naucz się jej metody i raz na zawsze pozbądź się bałaganu. Sprzątasz dopiero wtedy, kiedy zdajesz sobie sprawę, że nie masz gdzie się ruszyć, a następnie nie mija dużo czasu i znowu masz taki sam bałagan?

Bez względu na to, ile sprzątamy, bałagan szybko wraca na swoje miejsce. Czasami może się wydawać, że bałagan jest regułą, a porządek wyjątkiem. Guru sprzątania Marie Kondo spróbowała coś z tym zrobić. Kondo mieszka w Tokio i pomogła tysiącom ludzi uporać się z bałaganem, zarówno w formie kursów, jak i poprzez książkę „The Life-Changing Magic of Tidying Up”, sprzedawaną w ponad 2 milionach egzemplarzy na całym świecie oraz popularny program Netflix „Sprzątanie z Marie Kondo”.

Czas oczekiwania na porządek.
Powodem jest to, że złamała kod, aby raz na zawsze pozbyć się bałaganu. Metoda zwana Konmari polega na uchwyceniu własnego toku myślenia i tym samym na zawsze pozbyciu się bałaganu. W ten sposób uzyskamy nie tylko czyściejszy dom, ale zmiana nawyków pozytywnie wpłynie na życie również w innych obszarach.
A jeśli wierzymy dziesiątkom tysięcy ludzi, którzy wypróbowali jej metodę, to ona naprawdę działa. A oto szybki przegląd tego, o co chodzi w metodzie:

1. Wyczyść wszystko na raz.

Większość ludzi wielokrotnie próbowała zrobić porządek w domu, sprzątając codziennie trochę lub sprzątając pokój po pokoju. Jednak w tajemniczy sposób bałagan wymyka się z powrotem, zanim skończymy sprzątać cały dom.
Kondo, uważa, że oszukujemy sami siebie, że dokładnie posprzątaliśmy wszystko, kiedy tak naprawdę tylko posortowaliśmy lub poukładaliśmy rzeczy.

Dlatego, aby dokładnie posprzątać w domu, uważa, że musisz urządzić maraton sprzątania i wyczyścić wszystko na raz.
A kiedy po raz pierwszy urządzisz taki maraton, aż dom będzie błyszczał, już zawsze będziesz dążyć do takiej perfekcji. Pamiętaj o odpowiedniej motywacji, bez entuzjazmu, nigdy nie osiągniesz upragnionych efektów.

2. Wyrzuć!

Największym błędem, jaki popełniamy, jest, zdaniem Kondo, przechowywanie rzeczy. Kupujemy rzeczy, wkładamy rzeczy do pudeł i wkładamy pudełka do szafek lub na poddasze. I w ten sposób wypełniamy nasze domy, bez względu na to, jak inteligentnych rozwiązań próbujemy.

W większym stopniu musimy zrozumieć siebie i zapytać, czy rzeczywiście potrzebujemy rzeczy, które przechowujemy.
Może ci się wydawać, że wyrzucanie lub oddawanie komuś rzeczy jest trudne, ale tak naprawdę chodzi o to, aby brać rzeczy za pewnik i zastanowić się, czy zachować, czy pozbyć się tego przedmiotu.

A jeśli trudno ci zdecydować, czy coś rzucić, czy nie, przepis jest prosty: Czy przedmiot sprawia ci przyjemność? Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, zachowaj go. Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, wyrzuć go lub przekaż do ponownego wykorzystania.
Ważne jest również, aby od razu nie umieszczać w szafie rzeczy, które chcesz zachować. Poczekaj, aż zakończysz proces wyrzucania, zanim umieścisz te rzeczy z powrotem. W ten sposób uzyskasz przegląd całości.

3. Sprzątaj kategoriami.

Najchętniej sprzątamy pokój po pokoju, ale trudno jest uzyskać przegląd całości. Dlatego Kondo zaleca czyszczenie według kategorii zamiast przechowywania na przykład jednej kurtki tutaj, drugiej kurtki tam. Kategorie to mogą być na przykład ubrania, książki, papiery itp.

Dzięki segregacji naszych produktów według kategorii uzyskujemy lepsze zrozumienie wielkości posiadanych przez nas przedmiotów i łatwiej jest ocenić je względem siebie, abyś mógł zdecydować, czy je zachować, czy nie. Kiedy zaczniesz sprzątanie, zacznij od najlżejszych zasobów, a skończyć na tych, które wymagają najwięcej uwagi. W ten sposób doskonalisz swoje umiejętności decyzyjne i ostatecznie nie będzie trudno dobrnąć do końca.

4. Ułóż poprawnie rzeczy.

Znajdź miejsce na wszystko, nawet na drobiazgi, takie jak bilety autobusowe i klucze. Jeśli rzecz nie ma ustalonej przestrzeni, zwiększa się prawdopodobieństwo bałaganu. Zaletą tej metody jest to, że musisz znaleźć to miejsce tylko raz, później już będziesz wiedzieć, do jakiego przedmiotu jest przeznaczone.

Robiąc to, zyskujesz większy przegląd tego, co masz, a zatem kupujesz mniej, ponieważ masz dobry przegląd tego, co naprawdę masz. Według Kondo nie powinieneś mieć więcej rzeczy, niż potrzebujesz, w przeciwnym razie rzeczy można łatwo zostawić je w ciemnej szafie i o nich zapomnieć.

Aby znaleźć miejsce na przedmiot, mądrze jest przechowywać wszystkie produkty z tej samej kategorii produktów w jednym miejscu lub blisko siebie, a nie rozłożyć w różnych miejscach w domu. Po znalezieniu odpowiedniego miejsca na rzeczy porada Kondo to przechowywanie rzeczy w pionie, ponieważ wtedy odkryjesz, kiedy rzeczy zaczynają się gromadzić. Ona sama składa ubrania i układa je wysoko na półkach. Jeśli przechowujesz rzeczy poziomo i układasz je jeden na drugim, będziesz mógł układać je w nieskończoność i zawsze zapomnisz, co jest na dole.

5. Doceniaj rzeczy.

Dla niektórych może to zabrzmieć nieco dziwnie, ale Kondo często mówi swoim rzeczom, że je docenia. Dziękując rzeczom, okazujesz im troskę, a Kondo sądzi, że przedmioty odwzajemnią troskę.

Author: maante.com.pl